De geschiedenis van de Bosbeke

De geschiedenis van de Bosbeke:
Een familiaal bedrijf met een zeemans-karakter.

Ooit kwamen 4 broers op het idee om een meubelfabriek op te richten. “Ooit” moet onderhand zo’n 53 jaar geleden zijn. 1962 dus. Hun namen waren Etienne, Guido, Maurice en Wilfried. 4 mannen die als pioniers een wild avontuur aangingen, ergens in the middle of nowhere en everywhere tegelijk. In een klein ateliertje in de Rozestraat te Ingelmunster startten ze met ... zetels maken. Of ze toen een vermoeden hadden dat hun ateliertje zou uitgroeien tot een hoogtechnologisch bedrijvencomplex met specialistatie in landelijke keukens, badkamers en eiken dressings én dat het op vandaag zo’n 7000 m2 beslaat, laten we nog even in het midden. Wat wel met zekerheid gezegd kan worden is dat het mannen waren met handen aan hun lijf. Handen die hout hebben gekneed, doorkliefd en bewerkt omdat ze in hun product geloofden. In die tijd bestond dat product uit het vervaardigen van meubelkarkassen. En iedereen herinnert zich hoe degelijk en robuust de meubelen aanvoelden in de tijd van Kapitein Zeppos: als u geluk had mocht u blijven zitten, indien niet vloog je de koude tochtende zolderkamer op en lag je daar op je harde aftandse pocketveerloze matras.

Hun inzet bleef niet zonder resultaat. De zonen van Maurice (Robrecht en Dirk) en Wilfried (Kris en Andy) blijken tot op vandaag nog even gebeten door het avontuur van hun voorvaderen. Wat hen drijft? “Passie voor het ambacht, mooi hout en mensen.”

Vanwaar het zeemans-karakter, vraagt u zich wellicht af?

Momenteel runnen de navolgelingen der Callewaerts met 4 kapiteins het schip “de Bosbeke” en leiden het bedrijf breedgeschouderd voorwaarts, de toekomst tegemoet. Anders, en toch ook weer niet. Hun handen lijken op die van hun voorvaderen en zijn ruw en ongepolijst. Desalniettemin staat hun visie scherper dan ooit:

“Ondernemen is constant jezelf in vraag stellen.”, aldus Andy, één van de zaakvoerders. In de jaren ’90 zag u een trendverschuiving in het meubeldesign en we moesten dringend heroriënteren. Als jonge knapen durfden we gelukkig snel schakelen en inspringen op de nieuwe noden en trends in de markt. Mensen kregen meer en meer zin in eigenheid en karaktervolle interieurs. Er leeft een nood, tot op vandaag de dag, om een deel uit te maken van het karakteriseren van de woning. Mensen willen eigenheid en iets wat hun levensvisie weerspiegelt. De Bosbeke geeft die nodige ruimte aan hun klanten en hanteert de piste van de dialoog. “Rond het jaar 2000 evolueerden we met de Bosbeke en richten we Floor & Furniture op. De focus lag nu meer op meubelen en parket. Ondertussen evolueerden we en puurden we meer en meer ons unique selling point uit tot wat ons vandaag uniek maakt, nl.: Kwalitatief maatwerk leveren binnen ons vakkundig domein en landelijke keukens, landelijke dressings en badkamers bouwen rechtstreeks en in onderling overleg met particulieren. “

“De Bosbeke diversifieert zich door een eerlijk product neer te zetten op de markt. Wij hanteren een eerlijke prijs met behoud van kwaliteit, dusdanig dat ons personeel een eerlijk loon krijgt en tegelijk ook kan rekenen op een aangename werksfeer. Enkel op deze manier kunnen ze genoeg “liefde” in ons product steken.”

En die liefde is cruciaal voor een bedrijf als de Bosbeke, die authenticiteit, vakkenis en ambacht als coherente ingrediënten hanteert in hun Bosbeeks elixir.


En... als het al es tocht of waait in het atelier, dan zijn het vast de smeulende pijpen van 4 breedlachse voorvaderen die goedkeurend genietend toekijken op de dagdagelijkse intense bedrijvigheid binnen dit bedrijf.

terug